آشنایی با مبانی رنگ

هدف از نگارش کتاب حاضر، آشنایی دانشجویان و صنعت‌گران با مبانی، ساختار و فرمولاسیون رنگ‌های ساختمانی و صنعتی است. در این کتاب سعی شده است ابتدا به تعریف و معرفی اجزای تشکیل دهنده رنگ پرداخته و سپس روش‌های ساخت،  اعمال و معرفی چند فرمولاسیون پایه مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی پوشرنگ ماده‌ای پلیمری است که اغلب مایع بوده و پس از اعمال بر روی زیرآیند تشکیل لایه‌ای جامد، خشک و یکنواخت می‌دهد. معمولا پوشرنگ برای تامین سه هدف کلی شامل حفاظت، زیبایی و نشانه گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، پوشش‌های آنتی باکتریال به منظور مصارف بهداشتی به عنوان عامل چهارم توسعه یافته است.

پوشرنگ‌ها از پنج جزء اصلی تشکیل می‌شوند که عبارتند از رزین، پیگمنت، پرکننده یا حجیم کننده، حلال و مواد افزودنی که با توجه به این‌که رزین مورد استفاده در پوشرنگ ماده‌ای پلیمری است لذا پوشرنگ‌ها در خانواده پلیمرها دسته‌بندی می‌شوند. اگر از پنج جزء مذکور، مواد پودری یعنی پیگمنت‌ها و پرکننده‌ها حذف شوند پوشش حاصل دارای رنگ و پشت‌پوشی نبوده و پوشش شفاف  نام دارد.

با توجه به اهمیت رزین مورد استفاده در ساخت پوشرنگ­ها، اغلب رنگ حاصل با نام رزین آن شناخته می­شود، به عنوان مثال پوشرنگ اکریلیک، به دلیل استفاده از رزین اکریلیک، به این نام معروف است. مثال های دیگر در این زمینه عبارتند از پوشرنگ آلکید، اپوکسی، پلی­یورتان، نیتروسلولز، پلی­استر و … که به نام­های رزین خود معروف هستند.

به طور کلی پوشرنگ‌ها با روش­های مختلفی شامل استفاده از قلم‌مو، پیستوله، رول یا غلطک، غوطه‌وری در حمام و غیره بر روی یک زیرآیند اعمال می­گردند که فیلم­‌های حاصل دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی می‌باشند. پوشرنگ‌ها را می‌توان بر روی سطوح مختلفی اعمال نمود. این سطوح عبارتند از سطوح فلزی و پلاستیکی مورد استفاده در پوشش‌های صنعتی و خودرویی، سطوح ساختمانی، سطوح جاده‌ای به صورت رنگ‌های ترافیکی و …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *