حمایت مؤسسه اندیشه برتر میران از کمپین طبیعت پاک

natural001

حمایت مؤسسه اندیشه برتر میران از کمپین طبیعت پاک برای پیشگیری از زباله‌ریزی در روز ۱۳فروردین

حمایت مؤسسه اندیشه برتر میران از کمپین طبیعت پاک

کمپین طبیعت پاک در نظر دارد روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ در خروجی‌های شهر تهران و بوستان‌های تهران، اقدام به توزیع کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها کند.
در راستای ایده توزیع کیسه زباله برای جلوگیری از پخش زباله در روز ۱۳ فروردین، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و انجمن ملی پلاستیک ایران با همکاری تعدادی از تولیدکنندگان کیسه‌های زباله حمایت از این کمپین را آغاز کرد.که با همکاری شرکت های فعال در صنعت پلاستیک کشور حدود ۲۵۰ هزار کیسه زباله تولید شده که در صبح روز ۱۳ فروردین همزمان با گرامیداشت روز طبیعت، در خروجی‌های تهران و بوستان‌ها توزیع خواهد شد .
روز ۱۳ فروردین در تقویم ما به نام روز طبیعت نامگذاری شده اما می‌توان گفت این روز هم مثل روز هوای پاک (۲۹ دی) از آلوده‌ترین روزهای هر سال است که متاسفانه در آن تخریب محیط زیست و طبیعت زیاد به چشم می‌خورد
تصور عمومی، مضر بودن پلاستیک برای زندگی و طبیعت است اما با کمی دقت به محیط پیرامون‌مان، پلاستیک را در کیسه خون، سرم، لوله آب، ظروف آشپرخانه، قطعات کامپیوتر و گوشی تلفن همراه، خودرو و هواپیما و تقریبا همه جا مشاهده می‌کنیم.

اگر طبیعت ما با کیسه‌های پلاستیکی یا بطری‌های آب معدنی یا قوطی‌های نوشیدنی‌ها، زشت و نا‌زیبا شده، آیا ایراد از پلاستیک‌هاست یا فرهنگ استفاده شهروندان؟!

سرانه سالانه استفاده از پلاستیک در اروپا ۱۲۰ کیلوگرم است اما در ایران، عددی که برای سرانه پلاستیک هر ایرانی برآورد می‌شود، کمتر از ۳۵ کیلوگرم است. نکته مهم در استفاده از پلاستیک‌ها، توجه به بازیافت آن‌هاست که در ایران تا کنون، ضرورت آن برای شهروندان مشخص نشده و پلاستیک‌ها را زباله تلقی کرده و آن را دور ریخته و یا در طبیعت، رها می‌کنند.

هر چند هنوز، اولین پلاستیک تولید شده به دست بشر، در طبیعت جذب نشده، اما دانشمندان، زمان تخریب و جذب آن در طبیعت را در کمترین مدت، ۵۰۰ سال تخمین زده اند. یعنی زباله‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند، تا ۵۰۰ سال دیگر، هر چشمی را آزار خواهند داد، پس چاره کار کجاست؟

۱. کمتر زباله تولید کنیم.
۲. زباله‌ها را تفکیک کنیم.
۳. زباله‌ها را در طبیعت رها نکنیم.
۴. زباله‌های رها شده را جمع‌آوری کنیم.
۵. با تسهیل کردن کار بازیافت، به بازگشت آن در چرخه تولید کمک کنیم.

خالی از لطف نیست بدانید حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با صنعت پلاستیک کشور درگیر هستند و از آن ارتزاق می‌کنند. کشور ما با برخورداری از نفت و گاز، از دارندگان صنایع پتروشیمی بزرگ دنیا و تولیدکننده مهمی در این صنعت به شمار می‌رود. بهتر است بدانیم تا پایان دی ماه امسال، بیش از ۷ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از کشور صادر شده است. صنعت پلاستیک می تواند نقش بزرگ تری در تولید و صادرات محصولات پلاستیکی داشته باشد به شرط آنکه زاویه نگاه‌مان را تغییر دهیم و به جای متهم کردن پلاستیک، فرهنگ استفاده از آن را بهبود ببخشیم.

اما ۱۳ بدر!
روز ۱۳ فروردین در تقویم ما به نام روز طبیعت نامگذاری شده اما این روز هم مثل روز هوای پاک (۲۹ دی) که از آلوده ترین روزهای هر سال است، اسمی است که شاید بتوان نام روز تخریب طبیعت آن را نامید. تلاش کرده‌ایم در این روز با توزیع حداقل ۲۵۰ هزار کیسه زباله در خروجی‌های تهران و بوستان‌ها، نقش کوچکی در جمع آوری زباله‌های تولید شده در این روز داشته باشیم و از هر نوع کمک شما دوستان گرامی طبیعت دوست، استقبال می‌کنیم.

حمایت مؤسسه اندیشه برتر میران از کمپین طبیعت پاک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *