کنترل کیفیت ژئوسینتتیک ها

آزمایشگاه ژئوسنتتیک

با توجه به گسترش روزافزون استفاده از محصولات ژئوسینتتیک در چند سال اخیر در پروژه های عمرانی، کشاورزی، زیباسازی و …، بررسی و کنترل کیفیت این محصولات مطابق با استانداردهای بین المللی امری حیاتی و اجتناب ناپذیر می باشد.
محصولات ژئوسینتتیکی که عمدتا در پروژه های فوق مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

۱- ژئوممبران(Geomembrane):

این محصول از پلیمرهای مختلف از جمله پلی اتیلن با چگالی سنگین (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی سبک خطی(LLDPE) و پلی وینیل کلراید(PVC) ساخته می شود که با توجه به کاربری پروژه از هر یک از آنها می توان استفاده نمود. از کاربردهای ژئوممبران می توان به آب بندی استخرها و تونل ها، زیرسازی جاده ها و معابر و …. اشاره نمود. استانداردهای که اغلب برای کنترل کیفیت ژئوممبران ها مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: GM13، GM17، ZTV.

 

۲- ژئوتکستایل (Geotextile):

این محصول پوشش پلیمری محافظی است که از آن جهت تحکیم و تسلیح خاک، فیلتراسیون، حفاظت، جداسازی و… در انجام فعالیت‌های عمرانی استفاده می گردد که در دو نوع بافته شده یا منسوج (Woven) و بافته نشده یا غیرمنسوج (Non Woven) تولید می‌شود. استانداردهایی که اغلب برای کنترل کیفیت ژئوتکستایل ها مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: GT12a، GT12b ، ZTV.

 

 

 

۳- ژئوگرید(Geogrid):

صفحه ای است دارای ساختار متشکل از رشته‌ها (Ribs) که بصورت عمود بر هم (طولی و عرضی) یا غیر عمود در نقاطی به نام نقاط اتصال (Junction) به طرق مختلف بهم متصل شده اند و چشمه‌هائی به شکل شبکه(Geo Grid)و یا چند ضلعی (Geo Net) را بوجود آورده اند.ازجمله کاربردهای ژئوگریدها می توان به جداسازی، فیلتراسیون، افزایش مقاومت بستر جاده و …اشاره کرد.

 

 

 

۴- واتراستاپ(Waterstop):

واتراستاپ ها به منظور آب بندی درزهای اجرایی و محل های قطع بتن مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع واتراستاپ ها می توان به واتراستاپ از جنس PVC (پی وی سی) و واتراستاپ بنتونیتی اشاره کرد. استانداردی که اغلب برای کنترل کیفیت واتراستاپ های پی وی سی یا پلی الفینی مورد استفاده قرار می گیرد استانداردZTV می باشد.

 

 

 

 

 

 

۵- ژئوکامپوزیت(Geocomposit):

ژئوکامپوزیت ها معمولا ترکیبی از یک یا ۲ لایه ژئوتکستایل به همراه یک لایه ژئوممبران می باشد که بصورت لمینیت شده به کار می رود و در برخی پروژه ها جانشین استفاده از ژئوتکستایل و ژئوممبران بصورت مجزا شده است.

 

 

 

 

 

۶- ژئوسل(Geocell):

ژئوسل فرآورده‌ای پلیمری، سه بعدی و نفوذپذیر با ساختاری لانه زنبوری یا سلولی می باشد. ‌ژئوسل‌ها از سلول‌های مجاور هم قرار گرفته‌ای تشکیل می‌شوند که با تولید نوارهایی از جنس مواد مرکب مصنوعی به صورت قالبی درست می‌شوند. از ژئوسل ها به عنوان تحکیم بستر مسیل ها، تقویت کننده زمین های سست، عامل کنترل فرسایش در شیب ها و…. می توان استفاده کرد. استانداردی که اغلب برای کنترل کیفیت واتراستاپ های پی وی سی یا پلی الفینی مورد استفاده قرار میگیرد استانداردGS15 می باشد.

 

 

 

 

۷- ژئودرین(Geodrain):

ورق های ژئودرین ازجنس پلیمر (پلی اتیلن) هستند و دارای برآمدگی هایی می باشند که هدف از وجود این برآمدگی های دایره ای شکل ایجاد یک فضای مناسب برای انجام عملیات زهکشی (دریناژ) می باشد. ورق های ژئودرین عموما در قسمت هایی از سازه ها قرار می گیرند که آن ناحیه ها همواره با رطوبت های زیاد و یا حتی آب می باشند.

 

 

 

 

۸- ژئومت(Geomat):

ورق های ژئودرین ازجنس پلیمر (پلی اتیلن) با ضخامت کم ( چند میلیمتر) هستند و دارای برآمدگی هایی می باشند که هدف از وجود این برآمدگی های دایره ای شکل ایجاد یک فضای مناسب برای انجام عملیات زهکشی (دریناژ) با دبی بالا می باشد.

 

 

 

 

 

۹- ژئونت(Geonet):

ژئونت ها گروه دیگری از ژئوسنتتیک ها هستند که از مواد پلیمری و همانند شبکه های توری شکل تولید و عرضه می گردند. آزمایش¬های مختلف بر روی این محصولات و به خصوص شکل هندسی توری ها و ضخامت تارهای به کار رفته در آنها نشان داد این نوع محصولات از قابلیت زهکشی بالای برخوردارند، .بدین ترتیب رفته رفته کاربرد ژئونت ها در فعالیت های مختلف عمرانی و به خصوص زهکشی خاک متداول گشت. ژئونت ها به خاطر قابلیت زهکشی در صفحاتشان این خاصیت را دارند که همراه با سایر ژئوسنتتیک ها مثل ژئوگریدها ، ژئوتکستایل ها و یا ژئوممبرین ها در امور مختلف عمرانی مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *