کنترل کیفیت ژئوتکستایل

درباره ژئوتکستایل ها:

ژئوتکستایل ها( Geotextile) منسوجاتی بر اساس الیاف مصنوعی و  نفوذپذیر هستند که توانایی جداسازی، فیلتر کردن، تقویت، حفاظت یا تخلیه در هنگام استفاده همراه با خاک، را دارند در نام ژئوتکستایل پیشوند ژئو یعنی زمین و تکستایل یعنی پارچه، به این ترتیب آن را منسوج با قابلیت پوشاندن زمین(خاک) ترجمه می‌کنند. ژئوتکستایل‌ها که بر پایه پلی استر و پلی پروپیلن و ترکیبی از سایر مواد پلیمری با گرماژ و ابعاد گوناگون تولید و از کنارهم قرارگرفتن الیاف ریز پلیمری و در هم تنیدن تشکیل می‌شوند که با روش‌های گوناگون نظیر سوزنکاری (Needle Punching)، حرارتی (Heat Bonding) یا شیمیائی (Resin Bonding)، تولید میگردند و دارای ساختاری نمدگونه و بدون تاروپودهای مشخص (بدون بافت) است.

ساختار متخلخل باعث وجود خواص مطلوبی نظیر موئینگی و جذب آب، آبگذری، تحمل فشار و ضربات، جذب قیر و از همه مهمتر امکان عبور انتخابی یعنی عبور دادن سیالات در حالی که ذرات خاک اجازه عبور ندارند میگردد.

ژئوتکستایل‌ها بر پایه پلی استرها (PES/PET) و پلی پروپیلن‌ها (P.P) به دو صورت بافته (Woven) و نبافته (Non woven) وجود دارد.در صورتی که الیاف ساخته شده از این پلیمرها توسط ماشین‌های بافندگی و به صورت دو مجموعه نخ عمود بر هم بافته شده باشد ژئوتکستایل بافته شده Woven واگر الیاف تصادفی و نامنظم به روش سوزنکاری کنار هم قرار گرفته شده باشند، بافته نشده NonWoven هستند.

کنترل کیفیت ژئوتکستایل ها:

با توجه به گستره ی کاربرد ژئوتکستایل ها و همچنین مزایای استفاده از آنها که شامل ساخت و نصب سریع، صرفه اقتصادی، مقاومت شیمیایی، دوام زیاد، کاهش میزان حفاری و … میباشد، موضوع کنترل کیفیت این محصولات جهت بهره مندی حداکثری از این مصالح  بسیار حایز اهمیت میگردد چرا که کاربرد مصالح جدید و به ویژه پوشش های مصنوعی در پروژه های بزرگ، ممکن است با ریسک پذیری بالایی مواجه بوده و به همین دلیل مشاوران و طراحان با احتیاط با این موضوع برخورد مینمایند که یکی از قابل توصیه ترین اقدامات در چنین شرایطی، بهره گیری از خدمات آزمون و مقایسه با استانداردهای تعریف شده است. از استانداردهای متداول جهت کنترل کیفیت این نوع از ژئوسنتتیک ها میتوان به استاندارد های GT12  و ZTV اشاره کرد.

خصوصیات ژئوتکستایل ها همانند سایر محصولات مورد استفاده در فعالیت های مهندسی، به مواد به کار برده شده در تولید آنها، چگونگی ساخت و خواص محصول نهایی بستگی دارد . طبقه بندی های متفاوتی برای ویژگی های فنی این تولیدات ارائه شده است، لیکن خصوصیات اصلی آنها را می توان در سه گروه شامل :

  • خصوصیات فیزیکی: جرم مخصوص، جرم واحد سطح، ضخامت، انعطاف پذیری.
  • خصوصیات مکانیکی: دوام، مقاومت کششی، مقاومت به سوراخ شدگی و شکافتگی، مقاومت به گسیختگی، خواص اصطکاکی .
  • خصوصیات هیدرولیکی: اندازه خلل و فرج، نفوذ پذیری ، قابلیت انتقال تقسیم بندی کرد

  از روی این خصوصیات و با توجه به شرایط و محل استفاده، می توان نوع ژئوتکستایل مناسب را جهت هر فعالیت مهندسی تعیین و انتخاب نمود.

آزمایشات متداول جهت کنترل کیفیت ژئوتکستایل هابه شرح زیر می باشد :

۲.۱. BS – EN 965 -1995 : Geotextiles and geotextile–related productss – determination of mass per unit area .

۲.۲. EN –ISO -10319-2008 : Geotextiles , wide – width tensile test .

۲.۳.ASTM D4632 -2008 : Standard test method for grab breaking load and elongation of geotextiles .

۲.۴. BS – EN –ISO -12236-2006 : Geotextiles and geotextile–related products – static puncture test ( cbr – test ).

۲.۵. BS – EN -13433-2007 : Geotextiles and geotextiles related products – dynamic perforation test (cone drop – test).

۲.۶.BS– EN – ISO – ۱۱۰۵۸ -۲۰۱۰ : Geotextile and geotextile – related products – determination of water permeability characteristics normal to the plane , without load.

۲.۷. DIN–EN–ISO–۱۰۳۲۰-۱۹۹۹ : Geotextile and geotextile – related products identification on site.

۲.۸ .ASTM D – ۴۵۳۳ -۲۰۱۱ : Standard test method for trapezoid tearing strength of geotextile.

۲.۹ . DIN – EN – ۱۴۰۳۰ -۲۰۰۳ : Geotextile and geotextile – related products– screening test method for determining the resistance to acid and alkaline liquids .

۲.۱۰ . BS – EN – ۹۶۴ – ۱– ۱۹۹۵ : Geotextile and geotextile – related products– determination of thickness at specified pressures single layers.

موسسه اندیشه برتر میران به عنوان آزمایشگاه همکار بزرگترین پروژه عمرانی اجراشده با محصولات ژئوسنتتیک(دریاچه چیتگر) با بیش از ده سال سابقه ی فعالیت دراین حوزه، کلیه آزمون های مورد نیاز در این خصوص را به مشتریان خود ارائه میدهد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

2 دیدگاه دربارهٔ «کنترل کیفیت ژئوتکستایل»

  1. حسین فرهمند

    سلام من جدول نتایج آزمایش های استادارد astmروی ژئوتکستایل پلی پرو پیلن میخواستم امکان داره این جدول رو داشته باشم لطف میکنید

    1. اندیشه برتر میران

      آقای فرهمند
      با سلام و احترام
      متاسفانه متوجه درخواستتون نشدم ، لطفا با شماره تلفن های ۴۴۵۳۹۰۹۴-۵ تماس حاصل فرمایید .
      با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *